Choi Duk Joo: Kézzel szőtt tájak


Choi Duk Joo

Hand-Woven Landscape

Kézzel szőtt tájak

2017. november 17. – 2018. január 25. 

Koreai Kulturális Központ

“A jogakbo a koreaiak hagyományos patchwork (foltvarrás) technikája. Az egymásra épülő geometriai alakzatok, vonalak és színek ritmusa adja meg az ezzel a módszerrel készülő tárgyak szépségét. A textíliák festésének folyamata egyfajta várakozás. A mester türelmét, elcsendesedését igényli, akárcsak az egyes darabok egymáshoz illesztése és a varrás lassú folyamata. Ahogyan varrok, gyakorlom a várakozást és a lelkem megnyugszik. A munkámnak köszönhetően így folyamatosan formálódom.”

Choi Dukjoo 1999-ben, negyvenes évei közepén kezdett el a koreai hagyományos foltvarrás technikával, a jogakboval foglalkozni. Előbb a hímzéseiről híres kézműves mester, Kim Hyun-hee vezette Koreai Hagyományos Kézműves Akadémia tanulója lett, majd 2000-ben a Koreai Nemzeti Múzeum tanfolyamán elkezdett ismerkedni a természetes textilfestési eljárásokkal. A jogakbo a patchworkhöz hasonlóan haszontalanná vált anyagdarabok leleményes újra hasznosításaként született meg. A mára önálló művészeti ággá fejlődött technika alapanyagaként kifejezetten erre a célra készülő szebbnél szebb matériákat használnak. Valódi mesterdarabok kerülnek ki olyan művészek kezei közül, akik jól ismerik az egyes textilfajták erősségeit és gyengeségeit. Az ilyen mesterek megérzik az egyes anyagdarabok “temperamentumát”, és ennek tudatában látnak munkához. Choi Dukjoo ezt felismerve mélyült el a textilgyártás és festés rejtelmeiben. Előszeretettel dolgozik olyan koreai textíliákkal, mint a hansan-i rami, andong-i kendervászon, sangju-i selyem, mivel ezek az anyagok magukban foglalják Korea esszenciáját. Kémiai festékek helyett kizárólag természetes színezőket alkalmaz, mint az indigó (kék), sáfrány (barack), gardénia (sárga), datolyaszilva (barna), fekete üröm (zöld), újhagyma (narancs) és tinta (fekete). A különféle növényi részekből kivont festékekkel a művész az elgondolásának leginkább megfelelő módon játszhat a színekkel. Choi kísérletezései eredményeként megtapasztalta, hogy a kívánt árnyalat és színerősség elérésének érdekében különös odafigyeléssel kell megválasztani a festés időpontját és az áztatás idejének hosszát is. Az eredményként kapott textíliák kifinomult ízlésre, mesteri érzékre és kitartó precizitásra vallanak.

A jogakboval készülő mestermunkák szépsége a geometriai alakzatok és a színek harmóniájában rejlik. Ez az, ami az egykor takarékosságból született technikát évszázadok alatt a művészeti ágak közé emelte. Korunk jogakbo mesterei a mai napig újra és újra merítenek az előző generációk örökségéből. Jogakbo munkákat szemlélve az az érzésünk támadhat, hogy egy rendkívül modern és absztrakt műalkotást látunk. Valójában ez a stílus évszázadokra nyúlik vissza a koreai történelemben. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy a jogakbo absztrakt formái megelőzték a globális művészeti trendek alakulását. Choi szerint a ma jogakbo technikával dolgozó művészek egyik kiemelt feladata – egyben kihívása is – az, hogyan jelenítsék meg a hagyományos és modern elemek ezen különös szimbiózisát.

“A jogakbo rendkívül jól reprezentálja azt a Koreára annyira jellemző esztétikai minőséget, amit én koreai szépségnek hívok. Hogy mit is értek ‘koreai szépség’ alatt, azt Kim Busik a Három Királyság Krónikájában ragadja meg nagyon kifejezően, amikor egy pekcsei palotáról ír: “Szerény, mégsem alantas – elegáns, mégsem túlontúl kihívó”. Én is ezt a szépséget igyekszem megragadni a munkáimban.”

„Véleményem szerint Choi Dukjoo munkáit egyrészt lehetetlen, másrészt értelmetlen a szokásos hozzáállással munkáról munkára elemezni. Ahelyett, hogy egy-egy mestermunka előtt megállva bonyolult fejtegetésekbe kezdenénk azt javaslom, vegyük észre, milyen zseniális érzékenység és kifinomultság köszön vissza az anyagválasztásokban és a kompozíciók szerkezetében. Időzzünk el ezek előtt a más művészeti ágakban divatos trendektől oly eltérő színeket és formákat használó munkák előtt. Meseszép. Elbűvölő. Kevés árnyalatot használó, mégis gazdag színvilágot teremtő. Színes, de nem szemrontóan sokszínű, ez a kedvencem bennük. Szeretem a kompozíciók letisztult egyszerűségét. Remélem, hogy Önöket is megragadja Choi Dukjoo kiállítása és egy kellemes élménnyel gazdagodnak a tárlat megtekintése során. Ez éppen elég, nem is kívánhatok többet.”

Yoo Hongjun / művészeti kritikus, a Koreai Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának volt minisztere

A kiállítás megnyitójára november 17-én pénteken 18 órakor kerül sor a Koreai Kulturális Központ kiállítótermében. A megnyitón korlátozott számban tudjuk fogadni a vendégeket, így az előzetes regisztráció kötelező a [email protected] email címen.

Nap/idő
17/11/2017 - 25/01/2018
Egész nap

Helyszín
Koreai Kulturális Központ